Kerana Suatu Kepentingan

Posted: 9 Juni 2010 in Ghibah
Tag:

Jadi kalau tidak ada kepentingan yang mengharuskan membincangkan seorang yang tidak hadir dengan sesuatu yang tidak disukainya, maka tidak boleh memasuki daerah larangan ini. Dan jika kepentingan itu dapat ditempuh dengan sindiran, maka tidak boleh berterang-terangan atau menyampaikan secara terbuka. Dalam hal ini tidak boleh memakai takhshish (pengecualian) tersebut.

Misalnya seorang yang sedang minta pendapat apabila memungkinkan untuk mengatakan: “bagaimana pendapatmu tentang seseorang yang berbuat begini dan begini,” maka dia tidak boleh mengatakan: “bagaimana pendapatmu tentang si Anu bin si Anu.”

Semua ini dengan syarat tidak akan membincangkan sesuatu di luar apa yang ada. Kalau tidak, berarti suatu dosa dan haram.

Komentar
  1. […] takut atas mereka yang berupa hukuman, perintah, paksaan, ancaman, peringatan, dengan sekalian perkabaran akhirat yang sebahagian mereka tiada beriman sedang sebahagian mereka yang lain dalam keraguan […]

    Suka

  2. […] Merupakan Kabar Takut Atas Orang – Orang Yang Ingkar « Tausiyah In Tilawatun Islamiyah pada Kerana Suatu KepentinganMemaknai Al-Qur’an, Al-Qur’an Adalah Kabar Gembira Atas Orang – Orang Yang Beriman Dan […]

    Suka

Tinggalkan komentar